Jumaat, 1 April 2011

mana lebih di cinta ?

Riwayat ini dari Hasan, dia berkata :
"Keluar Rasulullah SAW pada suatu hari menemui sahabat-sahabatnya, baginda bersabda: "Apakah di antara kamu ada orang yang ingin kalau ALLAH menghilangkan dirinya kebutaan dan jadikan dirinya orang yang dapat melihat ? Ingat , sesungguhnya barangsiapa yang cinta dunia dan panjang angan-angannya maka ALLAH membutakan hatinya menurut kadar hal itu. Dan barang siapa yang zuhud pada dunia dan menolak angan-angan didalamnya maka ALLAH akan memberinya ilmu tanpa belajar dan petunjuk dengan tanpa ditunjuk.

Ingat sesungguhnya betul ada sekelompok manusia yang tidak dapat lurus kekuasaannya kecuali dengan membunuh dan membuat sesuka hati , tidak pula kekayaan kecuali dengan sombong dan bakhil dan tidak pula kecintaan kecuali dengan menurut hawa nafsu.

Ingat barang siapa yang menemukan masa itu dari kamu lalu bersabar dengan kefakiran sedang dia mampu untuk kaya, bersabar dari kebencian sedang dia mampu untuk dicintai dan bersabar atas kehinaan sedangkan dia mampu untuk dimuliakan, dia tidak menghendaki itu semua kecuali hanya redha ALLAH SWT, maka ALLAH memberinya pahala lima puluh orang yang benar."








Tiada ulasan:

Catat Ulasan