Rabu, 23 Februari 2011

Hikmah







Firman ALLAH SWT :

"Maka apabila datang hari yang bencananya amat besar, Iaitu hari manusia akan mengingati apa yang telah diusahakannya, Dan neraka diperlihatkan kepada sesiapa sahaja yang dapat melihatnya, Maka (dapatlah masing-masing mengetahui kesudahannya); adapun orang yang melampau (perbuatan derhakanya), Serta ia mengutamakan kehidupan dunia semata-mata, Maka sesungguhnya neraka Jahanamlah tempat kediamannya.
Adapun orang yang takutkan keadaan semasa ia berdiri di mahkamah Tuhannya, (untuk dihitung amalnya), serta ia menahan dirinya dari menurut hawa nafsu, Maka sesungguhnya Syurgalah tempat kediamannya."
(Q.S An-Nazi'at ayat 34 - 41)


Uqbah bin Amir r.a. berkata: 
"Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: 'Jika engkau melihat seseorang diberi Allah s.w.t. semua hajatnya padahal ia tetap berbuat maksiat, maka ketahuilah bahawa itu istidraj (dilulu)." Kemudian Nabi Muhammad s.a.w. membaca ayat (yang bermaksud):
"Dan ketika mereka telah melupakan apa yang diajar oleh Allah, Kami bukakan bagi mereka semua pintu kepentingannya sehingga mereka telah gembira dan bangga dengan apa yang mereka dapat. Kami ambil mereka secara mendadak, tiba-tiba mereka melongo (putus harapan)." 

(Surah Al-An'aam ayat 44)


Umar r.a berkata, 
" Tamak itu fakir dan tidak mengharap itu kaya. Sesungguhnya siapa tidak mengharap sesuatu dari seseorang, dia kaya dari mereka." Ditanyakan kepada salah seorang hukama, "Bagaimana kaya itu ?" Dia berkata, "Ialah sedikit keinginannya dan redhamu kepada apa yang mencukupimu."


Kata Ahli Hukama.: 
"Ku lihat orang yang paling gelisah adalah orang yang suka menghasut, yang paling damai, orang yang menerima dan yang paling sabar ialah orang loba. Yang paling terpelihara hidupnya adalah yang meninggalkan dunia serta yang paling besar penyesalannya adalah orang alim yang berbuat dosa."















Tiada ulasan:

Catat Ulasan