Ahad, 20 Mac 2011

RINTIHAN ROH...



Diriwayatkan: “Jika roh telah keluar dari tubuh manusia dan telahlewat tiga hari, maka roh itu berkata: “Wahai Tuhanku,perkenankanlah aku sehingga aku berjalan dan melihat tubuhku yang dahulu aku berada di dalamnya.” Maka Allah memperkenankan kepadanya.Lalu ia datang ke kuburnya dan melihat kepadanya dari jauh. Kedua lubang hidungnya dan mulutnya mengalir darah. Maka ia menangis dengan suatu tangisan yang cukup lama. Lalu ia merintih, aduuuh haitubuhku yang miskin, wahai kekasihku. Ingatlah akan hari kehidupanmu. Rumah ini adalah rumah serigala, bala bencana, rumahyang sempit, rumah kesusahan dan penyesalan.

Setelah lewat lima hari roh berkata: “Wahai Tuhanku,perkenankanlah aku untuk melihat tubuhku.” Maka Allah memperkenankannya. Lalu ia datang ke kuburnya dan melihat dari jauh.Dan mengalirlah kedua lubang hidung dan mulutnya berupa air nanah.

Firman Allah SWT bermaksud:“Mereka tidak dapat berbicara pada hari roh (Jibril atau ruhulqudus) dan para malaikat berdiri dengan berbaris.”( An-Naba’: 38)

Disebutkan dalam satu keterangan, bahawa yang dimaksud roh ituadalah rohnya anak Adam (manusia), dan keterangan yang lain mengatakan bahawa roh itu adalah rohnya malaikat Jibril as. Juga ada keterangan yang menyebutkan bahawa roh itu adalah rohnya NabiMuhammad SAW yang berada di bawah Arasy, ia minta izin dari Allah dimalam Lailatul Qadar untuk turun memberikan salam penghormatan kepada seluruh mukminin dan mukminat dan roh itu berjalan melaluimereka.

Ada pula yang menyebutkan bahawa roh itu adalah rohnya parakerabat yang sudah mati, mereka berkata: “Wahai Tuhan kami, semogaEngkau memperkenankan kami untuk turun ke rumah-rumah kami, sehinggakami melihat anak-anak kami dan ahli-ahli kami. Maka roh-roh ituturun pada malam Lailatul Qadar.

Sebagaimana Ibnu Abbas ra mengatakan: “Jika datang Hari Raya,hari Asyura’, hari Jumaat yang pertama dari bulan Rajab, malam NisfuSya’ban, Lailatul Qadar, dan malam Jumaat, roh-rohnya para mayatsemua keluar dari kubur mereka dan mereka semua berdiri di pintu-pintu rumahnya seraya berkata: “Belas kasihanlah kamu semua kepadakami di malam yang berkah ini dengan sedekah satu suap, sebab kamimemberikan sedekah. Jika kalian bakhil dengan sedekah, dan kamusekalian tidak mahu memberikannya, maka hendaklah kalian mengingatkami dengan bacaan surah Al-Fatihah di malam yang penuh keberkahanini.

Adakah seorang telah belas kasihan kepada kami, apakah darisalah seorang ada yang mengenangkan ratapan kami wahai orang yang menempati rumah-rumah kami, wahai orang yang menikmati wanita(isteri kami), wahai orang yang berdiri memperluas mahligai kami yang sekarang kami dalam kesempitan kubur kami, wahai orang yang membagi harta benda kami, wahai orang.yang menyiakan anak yatimkami. Adakah salah seorang dari kamu sekalian ada yang mengenang perantauan kami? Buku amal kami dilipat dan kitab amal kaliandibuka. Dan bukanlah bagi mayat yang berada dalam liang kuburmelainkan pahalanya. Maka janganlah kalian melupakan kami dengansebuku rotimu dan doamu, sebab kami orang-orang yang berhajat kepadakamu sekalian, selama-lamanya.

Jika mayat memperoleh sedekah dan doa dari mereka maka iakembali dengan riang gembira, dan jika ia tidak memperoleh maka iapulang dengan sedih dan duka serta terhalang, dan putus asa darimereka.Telah diterangkan, bahawasanya roh dalam perkumpulan haiwan tidakdalam seluruh tubuh, tapi ia dalam satu bahagian dari beberapabahagian yang tidak dapat ditentukan dengan dalil. Bahawasanyaseorang dilukai dengan luka-luka yang banyak maka ia tidak mati. Dania dilukai dengan luka-luka satu maka ia menjadi mati. Sebab lukaitu jika menimpa pada tempat di mana roh bertempat di mana roh didalamnya, dan bahawasanya roh bertempat pada seluruh tubuh danbahawasanya mati itu dalam seluruh tubuh, maka Firman Allah SWTmenunjukkan:Katakanlah: “la akan dihidupkan oleh Tuhan yang menciptakannya kaliyang pertama.”(Yaa Siin: 79)Jika dikatakan, apakah bedanya antara roh dengan rawan? Makakita katakan hahwa keduanya adalah satu. Keduanya tidak adaperbedaan, sebagaimana tubuh serta tangan adalah menjadi satu. Cumakalau tangan dapat bergerak kesana kemari tapi kalau tubuh samasekali tidak bergerak. Demikian pula rawan kesana kemari tapi samasekali tidak bergerak.Kemudian mengenai tempatnya roh di dalam tubuh tidak dapatditentukan. Adapun tempatnya rawan di antara kedua alis. Maka jikaroh itu hilang seorang hamba menjadi mati, dan jika rawan hilang ia menjadi tidur. Sebagaimana air yang dituangkan qas’ah dan ditaruh dirumah ada matahari yang sinarnya melalui lubang atap dan qas’ah itutidak bergerak dari tempatnya.

Maka demikian halnya roh bertempat di dalam tubuh dan pusatnya berada di Arasy. Adapun rawan melihat dikala bermimpi dan ia beradadi alam malakut.

Adapun tempatnya roh setelah dicabut, ada diterangkan bahawa tempatnya disengkala yang didalamnya terdapat lubang sejumlah bilangan haiwan-haiwan yang dijadikan sampai hari kiamat. Jika ia mendapat kenikmatan berada di situ dan jika mendapat azab maka disitu pula.

Ada disebutkan bahawa roh-roh para mukminin berada dalam telurburung yang hijau di syurga iliyyin, adapun rohnya orang-orang kafirberada dalam telur burung yang hitam di neraka. Dan ada dikatakanbahawa rohnya para mukminin ketika dicabut, maka para malaikatrahmat sama mengangkat membawa naik roh ke langit yang tujuh denganmemuliakan dan mengagungkan. Kemudian dipanggil Zat pemanggil darisisi Allah yang Rahman: “Hendaklah kamu semua menulis roh itu dalamIlliyyin lalu kembalikanlah ke bumi.”

Maka mereka mengembalikan roh seorang mukmin ke dalam tubuhnyadan ia dibukakan pintu syurga, ia melihat tempatnya di syurga sampaidatangnya hari kiamat.

Dan bahawasanya rohnya orang-orang kafir sewaktu dicabut makapara malaikat azab sama membawa naik roh itu ke langit dunia. Maka ditutuplah pintu-pintu langit yang lain dan ia diperintah mengembalikan ke tempat berbaring tubuhnya, kuburnya disempitkan dania dibukakan pintu neraka. Oleh kerananya ia melihat tempat kediamannya kelak sampai datangnya hari kiamat. Dalam hal inisebagaimana pernah disabdakan Nabi SAW, sehingga bahawasanya merekamendengar suara sandal-sandal kalian, hanya saja mereka terhalangdari berkata.

Sebahagian Hukama’ ditanya tentang tempat roh-roh setelah mati, makaia menerangkan sebagai berikut:

1. Bahawasanya roh-roh para Nabi berada dalam Syurga Adn, ia beradadalam liang yang menyenangkan tubuhnya. Adapun tubuh bersujud kepadaTuhannya.

2. Roh-roh para Syuhada berada di syurga Firdaus, pada tengahnyasyurga itu berada dalam telih burung yang hijau yang terbang disyurga sekehendak hatinya. Kemudian datang keqanadil yangdigantungkan di Arasy.

3. Adapun roh-rohnya anak-anak kecil yang Islam berada dalam telihburung pipitnya Syurga.

4. Roh-rohnya para anak-anak musyrik berputar-putar di syurga dania tidak punya tempat, sampai hari kiamat. Lalu mereka melayani paramukminin.

5. Roh-rohnya orang-orang mukmin yang mempunyai hutang dan aniaya digantung diangkasa. Ia tidak sampai ke syurga dan tidak pula kelangit sampai ia membayar hutangnya dan penganiayaannya.

6. Roh-rohnya orang-orang Islam yang berdosa diazab dalam kubur beserta tubuhnya.

7. Roh-rohnya orang-orang kafir dan munafik dalam penjara nerakaJahannam dipintakan diwaktu pagi dan petang.

Dan disebutkan, bahawasanya roh adalah merupakan jisim yang halus. Oleh kerana itu tidak dapat dikatakan jika Allah itu mempunyai roh. Sebab mustahil kalau Allah mempunyai tempat seperti jisim-jisim. Dan dikatakan bahawa roh adalah merupakan sifat dan dikatakan pula kalau ia pecah jadi angin, maka kedua perkataan ini adalah perkataannya orang yang mengingkari adanya seksa kubur.

Ada diceritakan, bahawasanya seorang Yahudi datang kepada NabiSAW, maka mereka bertanya kepada baginda tentang roh dari AshabiRaqim dan dari Raja Dzil Qarnain. Dengan perdebatan Yahudi itu maka turunlah surah Al-Kahfi. Dan diturunkan tentang haknya roh adalah Firman Allah SWT.

“Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh, katakanlah: “Roh itu termasuk urusan Tuhanku.” (Yaa Siin: 79)