Jumaat, 4 Mac 2011

berdoalah selalu..

Firman Allah yang bermaksud:
"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): Sesungguhnya Aku sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu (dengan mematuhi perintahKu) dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul."
- (Surah al-Baqarah: 186)

"Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takabur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahanam dalam keadaan hina."
-( Surah al-Mu'min: 60)

Sabda Rasulullah SAW :
"Daripada Abu Zubair , daripada Jabir berkata: 'Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : 'Tiada Muslim di muka bumi ini berdoa kepada ALLAH melainkan dapat dipastikan diterima atau dihindar daripannya suatu bahaya asalkan  bukan doa yang mengandungi dosa atau doa untuk memutuskan silaturahim."
(H.R al-Tarmizi)

Rasulullah SAW bersabda:
"Daripada Abu Umamah r.a katanya: "Telah ditanya orang akan Rasulullah SAW : " Ya Rasulullah doa manakah yang paling didengari ALLAH ?" Rasulullah bersabda : " Di penghujung malam yang terakhir dan selepas solat lima waktu."

Dari Imam Al-Ghazali :
"Siapa yang tertimpa kesulitan pada hal ia ingin selekas mungkin hilang atau menghadapi persoalan pada hal ia sangat memerlukannya, baik itu masalah yang menyangkut urusan duniawi atau pun ukhrawi, dalam menghadapi persoalan-persoalan itu hendaklah mengerjakan solat hajat."