Rabu, 11 Mei 2011

Tiada Duka Yang Abadi



Abdullah bin Alharits meriwayatkan dari Ibn Abbas r.a. berkata: "Seorang Nabi a.s. mengeluh kepada Allah s.w.t.: "Ya Tuhan, mengapa seorang hamba yang mukmin kepada perintah-perintahMu dan menjauhi larangan-laranganMu, Engkau hindarkan daripadanya dunia dan Engkau hidangkan untuk ujian bala, sedang hamba yang kafir tidak taat bahkan melanggar larangan-laranganMu, Engkau jauhkan daripadanya bala dan Engkau lapangkan baginya dunia?" Maka Allah s.w.t. menurunkan wahyu kepadanya: "Sesungguhnya Aku bertasbih tahmid kepadaKu, maka seorang mukmin berbuat dosa dan Aku hindarkan daripadanya dunia dan Aku turunkan kepadanya bala untuk menjadi penebus dari dosa-dosanya sehingga ia menghadap kepadaKu dan Aku membalas hasanat-hasanatnya sedang orang kafir berbuat dosa, maka Aku lapangkan baginya dunia (rezeki) dan Aku jauhkannya dari bala sehingga menghadap kepadaKu, maka Aku balas semua dosa-dosanya."






Tiada ulasan:

Catat Ulasan