Sabtu, 26 Februari 2011

sebaik mukmin itu..


Dari Muadz bin Jabal Radhiyallahu ‘anhu ia berkata, “Saya pernah bersama Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam dalam sebuah perjalanan safar. Pada suatu pagi, saya dekat dengan beliau Shallallahu ‘alaihi wa sallam dan kami sedang berjalan, lalu saya berkata, “Wahai Rasulullah, kabarkanlah kepadaku suatu amalan yang memasukkan diriku ke dalam Syurga dan menjauhkan diriku dari Neraka!”Beliau Shallallahu ‘alaihi wa sallam menjawab:

“Sungguh engkau telah bertanya tentang sesuatu yang agung, dan sesungguhnya hal itu mudah bagi orang yang dimudahkan Allah (iaitu) engkau beribadah kepada Allah dan tidak menyekutukanNya dengan sesuatu apa pun, menegakkan solat, menunaikan zakat, berpuasa Ramadhan, beribadah haji ke Baitullah,” kemudian beliau bersabda, “Maukah aku tunjukkan kepadamu pintu-pintu kebaikan? Puasa adalah perisai, sedekah akan memadamkan kesalahan sebagaimana air memadamkan api, dan solat seseorang pada tengah malam.”

Kemudian beliau Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Maukah aku kabarkan kepadamu inti segala sesuatu perkara, tiang dan puncak tertingginya?” Saya menjawab, “Tentu wahai Rasulullah!” Beliau Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,“Inti segala sesuatu adalah Islam, tiangnya adalah solat, dan puncak tertinggi di dalamnya adalah jihad.”

Kemudian Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bertanya, “Maukah aku kabarkan sesuatu kepadamu sesuatu yang bisa mengendalikan itu semua?” Saya menjawab, “Tentu wahai Nabiyallah!” Beliau lalu menunjuk kepada lisannya seraya bersabda,“Hendaklah engkau mengendalikan ini.” Lalu saya bertanya, “Wahai Nabiyallah, apakah kita akan dihukum dengan apa yang kita bicarakan?” Beliau Shallallahu ‘alaihi wa sallam menjawab, “Adakah hal lain yang menjerumuskan manusia ke dalam api neraka pada wajah-wajah mereka atau hidung-hidung mereka selain dari hasil buah lisan mereka?”

HR Ahmad, At-Tirmidzi, An-Nasaa’I, Ibnu Majah. Dishahihkan al-Albani rahimahullah dalam Shahih al-Jaami’: 5136, Shahih at-Targhib wat Tarhib 3/57: 2866